Sorry, your browser does not support JavaScript!

PORTAL O PADOBRANSTVU | 18.12.2020.

Datum objave: 28.01.2021.

Vrste zrakoplova u padobranstvu

Zrakoplovi za obavljanje operacija padobranskih skokova.

206

Nekoliko je važni stavki koje je potrebno znati kada pričamo o zrakoplovima kojima se obavljaju padobranske aktivnosti odnosno koji sudjeluju u padobranskim skokovima.

Vrste zrakoplova

Zrakoplovi s nepokretnim krilom (Avioni)

Ako su krila zrakoplova nepomična, recimo spojena na trup, tada se cijeli zrakoplov mora gibati kroz zrak da bi mu krila mogla ostvariti potreban uzgon. Ako nemaju motor, radi se o zračnim jedrilicama, a ako su pokretani vlastitim motorom, takvi se zrakoplovi nazivaju avionima. Da bi takav zrakoplov mogao poletjeti, on već na zemlji mora postići dovoljnu brzinu kretanja kroz zrak, te mu je potreban aerodrom s dovoljno dugačkom uzletno-sletnom stazom („pistom“).  

Zrakoplovi s pokretnim krilima (Helikopteri)

Krila zrakoplova mogu biti pokretna, tako da se vrte oko osi, i tada se nazivaju krakovi, a čitav sklop takvih krila i zajedničke osovine se naziva rotor. Zrakoplovi s ovakvim konstrukcijskim nazivaju se  helikopteri i autožiri. Bitno svojstvo koje helikopter ostvaruje upotrebom pogonskog rotora je mogućnost lebdjenja u mjestu, poput balona, a uz odgovarajući sustav upravljanja može se kretati u svim smjerovima.

Kako prilazimo zrakoplovima?

Zrakoplovima s nepokretnim krilima, odnosno avionima uvijek prilazimo s stražnje strane jer na taj način izbjegavamo kontakt sa propelerom ili elisom. S bočne strane, nikada ne prelazimo prednji brid krila.

Zrakoplovima s pokretnim krilima ili helikopterima prilazimo s prednje strane jer  se na stražnjoj strani nalazi repni rotor od kojeg je potrebno održavati određeni razmak.

Kod obje vrste zrakoplova prilazimo im kada su potpuno zaustavljeni na tlu.

Pogon zrakoplova

Za pogon zrakoplova se tipično koriste motori s unutarnjim izgaranjem. Izuzetno se koristi i električni pogon na zrakoplovnim modelima i nekim pokusnim zrakoplovima bez posade.

Klipni motori

Bili su prvo korišteni za pogon zrakoplova, a i danas su se zadržali na mnogim manjim i sportskim zrakoplovima. Kao pogonsko gorivo obično koriste avio-benzin, ali se u zadnje vrijeme pojavljuju u primjeni i dieselski motori. U oba slučaja kisik se uzima iz zraka u kojem se nalazi zrakoplov. Nedostatak klipnih motora je da s visinom, kako opada gustoća zraka, opada i snaga motora.

Mlazni i turbinski motori

Pojavili su se tijekom Drugog svjetskog rata. Načelno su ta dva motora ista, razlikuju se optimiranju izlaznog dijela. Mlazni motor kinetičku energiju vrelog plina najvećim dijelom pretvara u brzinu plina kojeg zatim ispušta kroz mlaznik i prema Newtonovom zakonu akcije i reakcije proizvodi potisnu silu prema naprijed. Turbinski motor većinu energije plina pretvara na izlaznoj turbini u mehaničku energiju (okretanje vratila) koja se zatim koristi na primjer za okretanje pogonskog propelera (kod turbo-prop aviona) ili rotora helikoptera. Ovaj pogon je popularniji od običnog mlaznog motora, jer je plinska turbina efikasnija nego kod mlaznog motora. Budući da i propeleri imaju ograničenja, postoji i kombinirani („turbo-ventilatorski”) pogon gdje je propeler zamijenjen impelerom, odnosno ventlatorom s mnogobrojnim krilcima smještenog u kratku cijev. Taj pogon koriste suvremeni veliki putnički avioni.

Tipovi zrakoplova koje koristimo

Zrakoplovi za izvođenje skokova padobranom koji su nama dostupni Hrvatskoj ili susjednim zemljama su Cessna-182, Cessna -206, Cessna-208 Caravan, Antonov AN-2, Pilatus PC-6, L-410 Turbolet, helikopter Mi-8 i dr.

Cessna 206
(FOTO: Cessna 206 - 5 padobranaca)

Cessna 208 Grand Caravan
(FOTO: Cessna 208 Grand Caravan - 17 padobranaca)

Pilatus PC6
(FOTO: Pilatus PC6 - 10 padobranaca)

Turbolet L410
(FOTO: Turbolet L410 - 20 padobranaca)

MI-8
(FOTO: MI-8 - 20 - 30 padobranaca)

Cessna 182: 4 padobranca, Cessna 206: 5-6 padobranaca, AN-2: 15 padobranaca, Pilatus PC-6: padobranaca, Turbolet L-410: 20 padobranaca, Helikopter MI8: 20 – 30 padobranaca.

 

Primjetili ste grešku? Predložite ispravku.

Iduće lekcije

Skydivecroatia.hr - Prvi Hrvatski portal o padobranstvu

Skydivecroaita.hr je prvi i za sada jedini Hrvatski padobranski portal koji je posvećen promicanju i popularizaciji padobranstva kao rekreacije, sporta i životne terapije. Kroz rad portala pokušat ćemo obraditi širok raspon tema koje će biti korisne osobama koje se žele uključiti u ovaj čudesan sport i aktivnost, ali i prenijeti bogate informacije koje će koristiti osobama koje su se već uključile u bavljenje padobranstvom na njihovom putu prema iskusnim padobranskim profesionalcima.

Vrlo rado ćemo surađivati sa svim zainteresiranim stranama koje se žele uključiti u rad portala te pozivamo na suradnju sve iskusne padobrance, Instruktore padobranstva, trenere, padobrance učenike i početnike, druge medije zainteresirane za padobranski način života ili i one koji tek razmišljaju o prvim padobranskim koracima.

Portal je namijenjen i svim padobranskim klubovima u Hrvatskoj te vas pozivamo da nam pošaljete svoje tekstove, informacije, radove, postignuća, aktivnosti, najave i sportske rezultate s natjecanja koje ćemo rado i ažurno objaviti