Datum objave: 28.01.2021.
Vrste zrakoplova u padobranstvu
Zrakoplovi za obavljanje operacija padobranskih skokova.

Nekoliko je važni stavki koje je potrebno znati kada pričamo o zrakoplovima kojima se obavljaju padobranske aktivnosti odnosno koji sudjeluju u padobranskim skokovima.
Vrste zrakoplova
Zrakoplovi s nepokretnim krilom (Avioni)
Ako su krila zrakoplova nepomična, recimo spojena na trup, tada se cijeli zrakoplov mora gibati kroz zrak da bi mu krila mogla ostvariti potreban uzgon. Ako nemaju motor, radi se o zračnim jedrilicama, a ako su pokretani vlastitim motorom, takvi se zrakoplovi nazivaju avionima. Da bi takav zrakoplov mogao poletjeti, on već na zemlji mora postići dovoljnu brzinu kretanja kroz zrak, te mu je potreban aerodrom s dovoljno dugačkom uzletno-sletnom stazom („pistom“).
Zrakoplovi s pokretnim krilima (Helikopteri)
Krila zrakoplova mogu biti pokretna, tako da se vrte oko osi, i tada se nazivaju krakovi, a čitav sklop takvih krila i zajedničke osovine se naziva rotor. Zrakoplovi s ovakvim konstrukcijskim nazivaju se helikopteri i autožiri. Bitno svojstvo koje helikopter ostvaruje upotrebom pogonskog rotora je mogućnost lebdjenja u mjestu, poput balona, a uz odgovarajući sustav upravljanja može se kretati u svim smjerovima.
Kako prilazimo zrakoplovima?
Zrakoplovima s nepokretnim krilima, odnosno avionima uvijek prilazimo s stražnje strane jer na taj način izbjegavamo kontakt sa propelerom ili elisom. S bočne strane, nikada ne prelazimo prednji brid krila.
Zrakoplovima s pokretnim krilima ili helikopterima prilazimo s prednje strane jer se na stražnjoj strani nalazi repni rotor od kojeg je potrebno održavati određeni razmak.
Kod obje vrste zrakoplova prilazimo im kada su potpuno zaustavljeni na tlu.
Pogon zrakoplova
Za pogon zrakoplova se tipično koriste motori s unutarnjim izgaranjem. Izuzetno se koristi i električni pogon na zrakoplovnim modelima i nekim pokusnim zrakoplovima bez posade.
Klipni motori
Bili su prvo korišteni za pogon zrakoplova, a i danas su se zadržali na mnogim manjim i sportskim zrakoplovima. Kao pogonsko gorivo obično koriste avio-benzin, ali se u zadnje vrijeme pojavljuju u primjeni i dieselski motori. U oba slučaja kisik se uzima iz zraka u kojem se nalazi zrakoplov. Nedostatak klipnih motora je da s visinom, kako opada gustoća zraka, opada i snaga motora.
Mlazni i turbinski motori
Pojavili su se tijekom Drugog svjetskog rata. Načelno su ta dva motora ista, razlikuju se optimiranju izlaznog dijela. Mlazni motor kinetičku energiju vrelog plina najvećim dijelom pretvara u brzinu plina kojeg zatim ispušta kroz mlaznik i prema Newtonovom zakonu akcije i reakcije proizvodi potisnu silu prema naprijed. Turbinski motor većinu energije plina pretvara na izlaznoj turbini u mehaničku energiju (okretanje vratila) koja se zatim koristi na primjer za okretanje pogonskog propelera (kod turbo-prop aviona) ili rotora helikoptera. Ovaj pogon je popularniji od običnog mlaznog motora, jer je plinska turbina efikasnija nego kod mlaznog motora. Budući da i propeleri imaju ograničenja, postoji i kombinirani („turbo-ventilatorski”) pogon gdje je propeler zamijenjen impelerom, odnosno ventlatorom s mnogobrojnim krilcima smještenog u kratku cijev. Taj pogon koriste suvremeni veliki putnički avioni.
Tipovi zrakoplova koje koristimo
Zrakoplovi za izvođenje skokova padobranom koji su nama dostupni Hrvatskoj ili susjednim zemljama su Cessna-182, Cessna -206, Cessna-208 Caravan, Antonov AN-2, Pilatus PC-6, L-410 Turbolet, helikopter Mi-8 i dr.
(FOTO: Cessna 206 - 5 padobranaca)
(FOTO: Cessna 208 Grand Caravan - 17 padobranaca)
(FOTO: Pilatus PC6 - 10 padobranaca)
(FOTO: Turbolet L410 - 20 padobranaca)
(FOTO: MI-8 - 20 - 30 padobranaca)
Cessna 182: 4 padobranca, Cessna 206: 5-6 padobranaca, AN-2: 15 padobranaca, Pilatus PC-6: padobranaca, Turbolet L-410: 20 padobranaca, Helikopter MI8: 20 – 30 padobranaca.