Sorry, your browser does not support JavaScript!

PORTAL O PADOBRANSTVU | 18.12.2020.

Datum objave: 28.01.2021.

Vrste zrakoplova u padobranstvu

Zrakoplovi za obavljanje operacija padobranskih skokova

206

Nekoliko je važnih stavki koje je potrebno znati kada su tema zrakoplovi kojima se obavljaju padobranske aktivnosti, odnosno koji sudjeluju u padobranskim skokovima.

Vrste zrakoplova

Zrakoplovi s fiksnim krilom (avioni)

Ako su krila zrakoplova nepomična, na primjer spojena na trup, tada se cijeli zrakoplov mora gibati kroz zrak kako bi mu krila mogla ostvariti potreban uzgon. Ukoliko takvi zrakoplovi nemaju motor, radi se o zračnim jedrilicama, a ako su pokretani vlastitim motorom bez kojeg nisu u mogućnosti održavati dugotrajan let, takvi se zrakoplovi nazivaju avionima. Da bi takav zrakoplov mogao poletjeti, on već na zemlji mora postići dovoljnu brzinu kretanja kroz zrak, te mu je stoga potreban aerodrom s dovoljno dugačkom uzletno-sletnom stazom („pistom“).  

Zrakoplovi s pokretnim krilima (helikopteri)

Krila zrakoplova mogu biti pokretna na način da se vrte oko osi rotacije, i tada se nazivaju lopatice, a cijeli sklop takvih krila i zajedničke osovine naziva se rotor. Zrakoplovi s ovakvim konstrukcijskim izvedbama nazivaju se helikopteri i autožiri. Bitno svojstvo koje helikopter ostvaruje upotrebom pogonskog rotora je mogućnost lebdenja u mjestu, a pomoću odgovarajućeg sustava upravljanja može se kretati u svim smjerovima.

Kako prilazimo zrakoplovima?

Zrakoplovima s nepokretnim krilima, odnosno avionima, uvijek prilazimo s stražnje strane jer na taj način izbjegavamo kontakt s propelerom ili elisom. S bočne strane, nikada ne prelazimo prednji brid krila.

Zrakoplovima s pokretnim krilima ili helikopterima prilazimo s prednje strane jer  se na stražnjoj strani nalazi repni rotor od kojeg je potrebno održavati određeni razmak.

Objema vrstama zrakoplova prilazimo kada su potpuno zaustavljeni na tlu.

Pogon zrakoplova

Za pogon zrakoplova se obično koriste motori s unutarnjim izgaranjem. Izuzetno se koristi i električni pogon na zrakoplovnim modelima i nekim pokusnim zrakoplovima bez posade.

Klipni motori

Bili su prva vrsta motora korištena za pogon zrakoplova, a i danas su se zadržali na mnogim manjim i sportskim zrakoplovima. Kao pogonsko gorivo se najčešće koristi avio-benzin, ali se u primjeni rjeđe pojavljuju i dizelski motori. Ova vrsta motora energiju dobiva zbog ekspanzije smjese goriva i zraka uzrokovane kompresijom i zapaljivanjem iste, a potom se putem vratila ta energija prenosi na propeler koji proizvodi vučnu silu. Nedostatak većine klipnih motora je da s visinom opada raspoloživa snaga motora zbog pada gustoće zraka.

Mlazni motori

U zrakoplovnoj primjeni su se pojavili tijekom drugog svjetskog rata. Za razliku od klipnih motora, mlazni motori su protočni motori, a to znači da se gorivo bez prestanka ubrizgava u plamen u komori izgaranja te na taj način održava kontinuitet izgaranja.

Ovisno o primarnom načinu dobivanja potiska, mlazni motori se dijele na turbo-mlazne, turbo-ventilatorske, turbo-propelerske i turbo-vratilne. Turbo-mlazni i turbo-ventilatorski motori, koji su najčešća vrsta motora u putničkom zrakoplovstvu, potisak dobivaju zbog vrelih plinova koji se ispuštaju kroz turbinu i mlaznicu, a ti plinovi posjeduju veliku brzinu. Time posjeduju i kinetičku energiju te prema Newtonovom trećem zakonu (zakon akcije i reakcije) proizvode potisnu silu prema naprijed. Turbo-propelerski motori kinetičku energiju vrelih plinova koriste za pogon vratila koje posredno pokreće propeler te se na taj način stvara potisak. Turbo-osovinski motori proizvedenu energiju koriste primarno za pogon slobodne turbine koja dalje pogoni neki drugi dio, kao što je npr. rotor helikoptera.

Tipovi zrakoplova koje koristimo

Zrakoplovi za izvođenje skokova padobranom koji su dostupni u Hrvatskoj ili susjednim zemljama su Cessna Skylane C182, Cessna Stationair C206, Cessna Caravan C208 , Antonov An-2, Pilatus Porter PC-6, Turbolet L-410, helikopter Mil Mi-8 i dr.

Cessna 206
(FOTO: Cessna 206 - 5 padobranaca)

Cessna 208 Grand Caravan
(FOTO: Cessna 208 Grand Caravan - 17 padobranaca)

Pilatus PC6
(FOTO: Pilatus PC6 - 10 padobranaca)

Turbolet L410
(FOTO: Turbolet L410 - 20 padobranaca)

MI-8
(FOTO: MI-8 - 20 - 30 padobranaca)

Prosječni kapaciteti zrakoplova: Cessna 182: 4 padobranca, Cessna 206: 5-6 padobranaca, An-2: 15 padobranaca, Pilatus PC-6: 10 padobranaca, Turbolet L-410: 20 padobranaca, Helikopter MI8: 20 – 30 padobranaca.

 

Primjetili ste grešku? Predložite ispravku.

Iduće lekcije

Skydivecroatia.hr - Prvi Hrvatski portal o padobranstvu

Skydivecroaita.hr je prvi i za sada jedini Hrvatski padobranski portal koji je posvećen promicanju i popularizaciji padobranstva kao rekreacije, sporta i životne terapije. Kroz rad portala pokušat ćemo obraditi širok raspon tema koje će biti korisne osobama koje se žele uključiti u ovaj čudesan sport i aktivnost, ali i prenijeti bogate informacije koje će koristiti osobama koje su se već uključile u bavljenje padobranstvom na njihovom putu prema iskusnim padobranskim profesionalcima.

Vrlo rado ćemo surađivati sa svim zainteresiranim stranama koje se žele uključiti u rad portala te pozivamo na suradnju sve iskusne padobrance, Instruktore padobranstva, trenere, padobrance učenike i početnike, druge medije zainteresirane za padobranski način života ili i one koji tek razmišljaju o prvim padobranskim koracima.

Portal je namijenjen i svim padobranskim klubovima u Hrvatskoj te vas pozivamo da nam pošaljete svoje tekstove, informacije, radove, postignuća, aktivnosti, najave i sportske rezultate s natjecanja koje ćemo rado i ažurno objaviti