Sorry, your browser does not support JavaScript!

PORTAL O PADOBRANSTVU | 18.12.2020.

Datum objave: 28.01.2021.

Princip slobodnog pada

Slobodan pad - rad padobranca i stabilnost u slobodnom padu

tehnika-skoka-1

Princip slobodnog pada je vrlo jednostavan: kombinacija dva elementa -  položaja tijela i relativnog vjetra. U savršenom, opuštenom neutralnom položaju, odnosno žaba položaju, pada ćete ravno dolje ujednačenom brzinom. Padobrancu koji pada kraj vas, čini se kao da lebdite na mjestu. Da stvarno propadate može primijetiti jedino netko tko nije u slobodnom padu, kao promatrač sa zemlje ili iz zrakoplova.

Neutralni položaj je osnovni i najstabilniji položaj tijela iz kojega proizlaze svi ostali položaji tijela. U odnosu na padobranca kraj vas, mijenjanje položaja tijela možete se okretati u mjestu, ići gore ili dolje, naprijed ili nazad, u stranu. Možete čak okrenuti na glavu ili padati u stojećem položaju.

Iz neutralnog položaja lako možete inicirati zaokrete, pokrete prema naprijed, u nazad ili u stranu, utjecati na stopu propadanja. Gledajući sa strane, neutralni položaj čini nježnu zakrivljenu liniju usmjerenu u vjetar. Glava je podignuta gore, ruke dignute više nego tijelu, noge savijene pod 45 stupnjeva, pružajući potkoljenice lagano u vjetar. Vraćanje stabilnosti iz bilo kojeg nestabilnog položaja tijela vraćamo stavljanjem tijela natrag u neutralni položaj pri tom pazeći na visinu na kojoj se nalazimo.

Neutralni položaj tijela
(FOTO: Neutralni položaj tijela)

Gledajući tlocrtno, podlaktice u okomite na torzo a laktovi pod 60-45 stupnjeva savijeni. Koljena su lagano raširena tako da su stopala u širini laktova.

Neutralni položaj tijela

Gledajući od naprijed, bokovi su na najnižoj točki. Glava, ramena, ruke i noge se drže iznad prsa i bokova.

Osnovni manevri su lako shvatljivi. Najkorišteniji manevri su zaokreti, kretanje naprijed i nazad, te reguliranje brzine propadanja. Svi se postižu mijenjanjem strujanja zraka oko vašeg tijela. Ako promatramo neutralni položaj kao centralno uravnotežen, sve što moramo napraviti da bismo napravili lijevi zaokret je skrenuti više zraka s desne strane. To se postiže blagim spuštanjem lijeve ruke dolje, istovremeno proporcionalno blago dizanje desne ruke gore. Zaokret će se nastaviti sve do vraćanja u neutralni položaj. Spuštanjem jednog koljena nasuprot drugog postiže se isti efekt. Ne svjesni neuravnotežen položaj nogu može biti razlog nenamjernom zaokretanju.

Zaokreti u slobodnom padu

Kretanje naprijed djeluje na istom principu preusmjeravanju strujanja zraka oko tijela. Da biste skrenuli više zraka prema iza, što rezultira kretanjem prema naprijed, postavite ruke prema bokovima (poput lastavice), te ispružite noge. Ovakav položaj naginje vaše tijelo blago glavom prema dolje, zrak  odnosno relativni vjetar struji od prsa prema nogama, te se krećete prema naprijed.

Kretanje naprijed u slobodnom padu

Kako kombiniranjem ova dva pokreta stvarate kretanje naprijed, prirodno je da suprotnim postupkom stvarate kretanje nazad. Iz neutralnog položaja ruke blago gurate naprijed a noge više savinete u koljenima.

Reguliranje brzine propadanja radi po principu pojačavanje odnosno smanjivanja otpora tijela odnosu na relativni vjetar tj. strujanju zraka. Da biste brže propadali, potrebno je smanjiti površinu presjeka tijela padobranca mijenjanjem položaja tijela što bi razumljivim jezikom značilo samo se jače izvinuti te tako omogućiti zraku da lakše struji te da tijelo stvara manje otpora krećući se kroz zrak. Suprotno tome, da biste propadali sporije, potrebno je blago izravnati tijelo ili spustiti niže ruke i koljena. Što brže propadate u neutralnom položaju  to je tijelo stabilnije zbog centra težišta koje je ispod vaših upravljačkih površina (ruku i nogu)

Svijet padobranstva

Do sada smo objasnili ovisnost položaja tijela u odnosu na relativni vjetar. Sada pogledajmo odnos između prostora i vremena. Kada se odvojimo iz zrakoplova sa visine od 4000 metara, ubrzajmo od 0 do 170- 200 km/h vertikalne brzine u cca. 10 sekundi. No to se ne osjeća intenzivno je je brzina zrakoplova  pri iskakanju padobranaca oko 130 - 160 km/h, tako da u stvarnosti ubrzajte samo cca. 40km/h. Nakon  10-12 sekundi dosižete terminalnu brzinu (Terminal velocity), brzina pri kojoj se otpor vašeg tijela zraku izjednačava sili gravitacije. Ako zanemarimo male promjene tijela, padati ćete istom brzinom ukoliko vas nešto ne zaustavi - nadajmo se otvaranje padobrana!

Svjesnost o visini je najvažniji zadatak padobranca u zraku

Pri terminalnoj brzini prolazite cca 500 metara svakih 10 sekundi.

Ako otvarate padobran na 900 m (minimalna visina otvaranja padobrana učenika), to vam daje oko 60 sekundi slobodnog pada. (300 metara prvih 10 sekundi i 500 metara svakih idućih 10 sekundi). Ako ne aktivirate otvaranje padobrana do 1000 metara, ostaje vam oko 20 - 25 sekundi slobodnog pada do zemlje.

Zadane visine otvaranja glavnog padobrana određene su iz razloga da padobrancima daju vremena za reakciju na otkaze padobrana i izvršavanje prinudnih postupaka. Iskusniji padobranci redovno otvaraju padobrane do minimalno 750 metara visine zbog boljeg poznavanja opreme i prinudnih postupaka te iskustava.

Glavna značajka visine je da ukoliko vam je ponestane, posljedice su kobne.

Gubitak svjesnosti o visini na kojoj se trenutno nalazite velik je razlog nesreća u padobranstvu. Uvijek imajte na umu da ni jedno odvraćanje pažnje nije vrijedno života. Dok vaš unutarnji sat nije naviknut  na slobodan pad odnosno vrijeme provedeno u slobodnom padu, jedini pokazatelj je vaš visinomjer.

PRAVILO ZA UČENIKE PADOBRANCE:

Svakih 5 sekundi ili kada se dogodi neka promjena bila namjerna ili ne, provjerite svoju visinu! Na taj način nećete izgubiti svjesnost o visini ukoliko dođe do ometanja poput, teških manevara, gubitka ravnoteže, gubitka brila isl.

Osim svjesnosti o visini i vremenu, također koristim i svjesnost o prostoru. Postoje dvije svjesnosti o prostoru, orijentacija prema zemlji i orijentacija prema drugim padobrancima. Orijentaciju prema zemlji zovemo pravac (heading). Pravac je zamišljena linija koja spaja točku na horizontu sa vama. Orijentaciju pomoću pravca koristimo za zadatke poput zaokreta, koluta, salta ili jednostavno držanje stabilnog položaja tijela u mjestu i u pravcu. Nakon odvoja iz zrakoplova zamijenit ćete pravac leta sa vašim vlastitim pravcem. Pravac leta zrakoplova je smjer u kojem je se je zrakoplov kretao u trenutku kada ste ga napustili. Prednost korištenja pravca leta zrakoplova je da svi padobranci imaju referentnu liniju pravca, umjesto da svaki bira svoju. To je od velike koristi prilikom koordiniranja aktivnosti padobranaca u zraku.

Vaša referenca prema drugim padobrancima se zove centar odnosno centralna točka (center point). Centar označava točku najbližu svim padobrancima u zraku. Kada ste sami u zraku, centar je u sredini vašeg tijela. Zamislimo sljedeću situaciju: četiri padobranca u slobodnom padu se drže za ruke, u krugu, centar je u sredini tog kruga. Ukoliko se svi udalje unazad pet metara od sredine, centar će i dalje biti u istoj točki. U mnogo pogleda centar formacije je sličan kao centar neutralnog položaja tijela (žaba položaj), kojega smo objasnili u prethodnom poglavlju. Ako je jedan kut formacije niži u odnosu na centar, formacija će se kretati u tom smjeru. Ako su dva kuta formacije niža, formacija će klizati u smjeru nižih kutova.

Sa svime navedenim dolazimo do zaključka da su najvažniji elementi u slobodnom padu: svjesnost o visini, otvaranje padobrana na zadanoj visini, pravilan položaj tijela, pravcu tijela, i poziciji prema ostalima u slobodnom padu. U početku će vam se možda činiti da je to previše za koncentraciju tijekom skoka, tako da čete na svojim prvim skokovima skoro svu pažnju obraćati na svjesnost o visini, otvaranju na zadanoj visini i položaju tijela dok će instruktor voditi računa o ostalim elementima.

Primjetili ste grešku? Predložite ispravku.

Iduće lekcije

Skydivecroatia.hr - Prvi Hrvatski portal o padobranstvu

Skydivecroaita.hr je prvi i za sada jedini Hrvatski padobranski portal koji je posvećen promicanju i popularizaciji padobranstva kao rekreacije, sporta i životne terapije. Kroz rad portala pokušat ćemo obraditi širok raspon tema koje će biti korisne osobama koje se žele uključiti u ovaj čudesan sport i aktivnost, ali i prenijeti bogate informacije koje će koristiti osobama koje su se već uključile u bavljenje padobranstvom na njihovom putu prema iskusnim padobranskim profesionalcima.

Vrlo rado ćemo surađivati sa svim zainteresiranim stranama koje se žele uključiti u rad portala te pozivamo na suradnju sve iskusne padobrance, Instruktore padobranstva, trenere, padobrance učenike i početnike, druge medije zainteresirane za padobranski način života ili i one koji tek razmišljaju o prvim padobranskim koracima.

Portal je namijenjen i svim padobranskim klubovima u Hrvatskoj te vas pozivamo da nam pošaljete svoje tekstove, informacije, radove, postignuća, aktivnosti, najave i sportske rezultate s natjecanja koje ćemo rado i ažurno objaviti