Sorry, your browser does not support JavaScript!

PORTAL O PADOBRANSTVU | 18.12.2020.

Datum objave: 28.01.2021.

Prinudni postupci

Ulazak u zrakoplov i let do iskakanja

Kvar ili otkaz motora zrakoplova

Ulazak u zrakoplov

Zrakoplovu prilazimo tek kada je zaustavljen na zemlji. Kako smo već i ranije pisali, zrakoplovima s nepokretnim krilima, odnosno avionima uvijek prilazimo s stražnje strane jer na taj način izbjegavamo kontakt sa propelerom ili elisom. S bočne strane, nikada ne prelazimo prednji brid krila. Zrakoplovima s pokretnim krilima ili helikopterima prilazimo s prednje strane jer  se na stražnjoj strani nalazi repni rotor od kojeg je potrebno održavati određeni razmak.

Pri ulazu u zrakoplov i kretanju po unutrašnjosti zrakoplova uvijek pazimo na izložene ručice ta da ne dođe do izvlačenje i zapinjanja istih za dijelove zrakoplova.

Ulaz u zrakoplov se vrši po pravilu – tko zadnji skače iz zrakoplova ulazi prvi u njega. Na taj način osoba koja prva skače sjedit će najbliže vratima kako bi u trenutku skoka nesmetano mogla iskoćiti.

Kvar ili otkaz motora zrakoplova

Iako su zrakoplovi podvrgnuti redovnim obaveznim servisima (Na 50 ,100, 200 sati) te su redovno održavani, zrakoplovi su također mehaničke naprave koje su podložne kvarovima i poteškoćama u radu.

U situaciji otkaza motora zrakoplova postoje točno definirani prinudni postupci:

Otkaz motora ispod 300 metara visine

U slučaju otkaza motora zrakoplova svi padobranci ostaju u zrakoplovu i idu s njim na prizemljenje. U slučaju ovog otkaza zauzimamo položaj za prinudno prizemljenje: Treba privući koljena prema prsima, spustiti glavu te prekrižiti ruke iza vrata i držati glavu prema dolje, zaštićenu rukama. Ovaj položaj tijela minimalizira ozljede glave.

Po zaustavljanju zrakoplova svi izlaze što je brže moguće jer kod ovakvih situacija naročito ako zrakoplov pretrpi strukturalna oštećenja, postoj mogućnost vatre odnosno zapaljenja zrakoplova. Ukoliko ima ozlijeđenih, onesviještenih ili osoba koje imaju probleme s izlaskom pomažemo im na mogući način.

Pilot s praznim zrakoplovom ima već šanse prizemljiti zrakoplove bez motora sigurno i bez danjih oštećenja.

Otkaz motora od 300 - 600 metara visine

U slučaju otkaza motora zrakoplova na 300m – 600m svi padobranci napuštaju zrakoplov i odmah po izlazu otvaraju rezervni padobran (bez odbacivanja glavnog padobrana). Rezervni padobrani su pakirani da se brže i pravilnije otvaraju. Ne otvaramo glavni padobran jer u slučaju da i Automat na rezervi bude aktiviran radi male visine otvaranje rezerve u glavni padobran potencijalno bi prouzročilo zapetljavanje padobrana.

Odmah nakon što je rezervni padobran otvoren potrebno je brzo napraviti orijentaciju i izabrati najsigurnije moguće mjesto za prizemljenje.

IZNIMKA: U slučaju otkaza motora zrakoplova na 300m – 600m za učenike padobrance koji skaču s prinudnim načinom otvaranja padobranom odnosno na gurtnu, te ako je gurtna već zakopčana, učenici skaču kako je planirano, s glavnim padobranom, bez povlačenja rezerve.

Otkaz motora iznad 600 metara visine

Padobranci skaču iz zrakoplova i odmah po odvoju aktiviraju glavni padobran. Padobranci na gurtnu skaču po planu. U obzir treba uzeti da radi manje visine i ne planirane točke skoka, imamo i manje vremena za orijentaciju, traženje alternativnog mjesta prizemljenja te planiranje obrasca za prizemljenje.

Pravila oko izlaza iz zrakoplova pri otkazu zrakoplova:

  • Potrebno je skočiti što brže jer i ostali padobranci moraju moći na vrijeme izaći iz zrakoplova
  • Prvo izlaze učenici, za njima padobranci s dozvolom a zadnji nastavnici padobranstva. Ako ovaj redoslijed nije moguć radi malog prostora unutar zrakoplova prvo skaču oni koji su najbliže vratima zrakoplova.
  • Nastavnik ili vođa padobranaca komuniciraju s pilotom o donošenju odluke. Pilot ima glavnu riječ.
  • Slušate upute Nastavnika i brzo ih izvršavate.

Strukturno oštećenje trupa

Oštećenja koje mogu prouzročiti gubitak letnih karakteristika, loma uzgona zrakoplova i pada u nekontrolirani kovit. U ovakvoj situaciji potrebno je što prije napustiti zrakoplov jer su šanse za preživljavanje u zrakoplovu minimalne. Iz Zrakoplova koji se nalazi u kovitu može biti mnogo teže izaći radi centrifugalnih sila koje mogu nastati rotacijom zrakoplova u kovitu.

U ovakvoj situaciji obično i pilot napušta zrakoplov i otvara padobran za spašavanje

Otvaranje padobrana u zrakoplovu.

U slučaju da se glavni ili rezervni padobran otvore u zrakoplovu, jedna od dvije mogućnosti će se dogoditi. Padobran će ili iskliznuti kroz vrata ili ćemo ga uspjeti zadržati u zrakoplovu. Nastojimo svakako zadržati padobran unutar zrakoplova no postoji procedura za svaku od situacija.

Otvoreni glavni padobran u zrakoplovu, obično je rezultat neprestanog micanja i kretanje osobe u zrakoplovu. To se može dogoditi ako stalno mijenjate položaj tijela, premještate, vršite pritisak na gurtnu i padobran prilikom pokreta te ne pazite na operativne ručice.

Ako je došlo do otvaranja padobrana, potrebno je uložiti sav trud da spriječimo izlazak kupole iz njegovog kontejnera te odmah obavijestimo nastavnika i o nastaloj situaciji.

Kada je padobran odgovarajući osiguran, potrebno je odbaciti padobran i odspajanje RSL-a.  Odbacivanje padobrana se obavlja iz razloga da padobranac nije spojen na padobran ukoliko nekako ipak dođe do izlaska padobrana kroz vrata zrakoplova.

Do otvaranja  padobrana može doći radi ne redovne kontrole pinova (igla koja osigurava petljicu koja drži padobran zatvorenim) ili neadekvatnog pažnja operativnih ručica prilikom micanja u zrakoplovu. Ako dođe do otvaranja rezerve, uhvatite pilot padobrančić rezerve i padobran, pokrijte rukama i držite ih čvrsto. Obavijestite instruktora hitno. Otvorena rezerva predstavlja veću opasnost negoli glavni padobran iz razloga što se ne može brzo odvojiti od sistema veza.

Ako ipak, jedan od padobrana izađe kroz vrata kada ste spojeni za njega, bez naredbe instruktora ga slijedite i izlazite iz zrakoplova. Imate najviše dvije sekunde, te ako ste dovoljno brzi iskusit ćete skoro normalno otvaranje. Ako ste spori, formirajući padobran će se ponašati kao divovsko sidro koje će vas izvući ne samo kroz vrata nego kroz bočni trup zrakoplova uzrokujući ozbiljne ozljede vama, veliku štetu zrakoplovu te izlažući ostalih u zrakoplovu ozbiljnoj opasnosti. U ovakvim slučajevima može doći do zapinjanja padobrana za rep zrakoplova.

Oštečenje trupa aviona
(FOTO: Padobran izašao kroz vrata i izvukao padobranca kroz bočni trup zrakoplova)

Najbolje rješenje je prevencija. Redovna kontrola pinova za zatvaranje na rezervi i glavnom padobranu, uvijek štitite i pazite na operativne ručice, rukujte oprezno sa gurtnom i minimalizirajte kretanje o micanje u zrakoplovu.

Nekoliko primjera otkaza motora

Otkazi motora mogu se dogoditi na svakom letu i iz tog razloga prinudni postupci moraju biti dobro naučeni u takvim slučajevima moraju se izvršiti brzo i točno.

Primjetili ste grešku? Predložite ispravku.

Iduće lekcije

Skydivecroatia.hr - Prvi Hrvatski portal o padobranstvu

Skydivecroaita.hr je prvi i za sada jedini Hrvatski padobranski portal koji je posvećen promicanju i popularizaciji padobranstva kao rekreacije, sporta i životne terapije. Kroz rad portala pokušat ćemo obraditi širok raspon tema koje će biti korisne osobama koje se žele uključiti u ovaj čudesan sport i aktivnost, ali i prenijeti bogate informacije koje će koristiti osobama koje su se već uključile u bavljenje padobranstvom na njihovom putu prema iskusnim padobranskim profesionalcima.

Vrlo rado ćemo surađivati sa svim zainteresiranim stranama koje se žele uključiti u rad portala te pozivamo na suradnju sve iskusne padobrance, Instruktore padobranstva, trenere, padobrance učenike i početnike, druge medije zainteresirane za padobranski način života ili i one koji tek razmišljaju o prvim padobranskim koracima.

Portal je namijenjen i svim padobranskim klubovima u Hrvatskoj te vas pozivamo da nam pošaljete svoje tekstove, informacije, radove, postignuća, aktivnosti, najave i sportske rezultate s natjecanja koje ćemo rado i ažurno objaviti