Sorry, your browser does not support JavaScript!

PORTAL O PADOBRANSTVU | 18.12.2020.

Datum objave: 28.01.2021.

Problemi pri odvoju

Prinudni postupci pri odvoju iz zrakoplova

staticline

Problemi oko odvoja sa gurtnom

Kada se na instruktorovu naredbu pripremate na skok sa gurtnom izlazeći na stepenicu zrakoplova, pobrinite se da čvrsto stojite te da se ne spotaknete i ispadnete. Ukoliko se dogodi da ste prerano ispali odnosno skliznuli, odmah postavljate tijelo u neutralno položaj radi postizanja stabilnosti. Ne pokušavajte hvatati padobran, gurtnu ili konopce dok prolazi pored vas jer može uzrokovati otkaz padobrana i upetljavanje.

Gurtna nije otvorila padobran – padobranac na gurtni visi za zrakoplovom

Jedan od ozbiljnih problema je ukoliko učenik ostane visjeti na gurtnom iz zrakoplova. Nastaje kada se neki od dijelova vašeg tijela zapetlja u gurtnu sprečavajući otvaranje. U toj situaciji završiti čete tri metra ispod zrakoplova (dužina gurtne) pričvršćeni za gurtnu. Ova situacije je izrazito rijetka i ako se dogodi, nastaje vjerojatno zbog krivo namještene gurtne (okolo obuhvata ili sistema). Možda je greška propuštena prilikom provjere opreme, vi i instruktor niste odgovarajući rukovali gurtnom prilikom pripreme za skok ili ste izveli čudni gimnastički pokret prilikom odvoja a ne stabilni položaj tijela u vjetar te ste završili zapetljani u gurtnu. Neki učenici, unatoč svoj obuci, i mnogobrojnim skretanje važnosti na izvijanje u vjetar i neutralni položaj tijela, prilikom odvoja puste ruke ostavljajući noge čvrsto na stepenici zrakoplova što uzrokuje kolut unazad i potencijalni scenariji za zapetljavanje u gurtnu.

U situaciji gdje padobranac visi na gurtni za zrakoplovom javlja se i problem dodatnog otpora koji stvara tijelo padobranca koje otežava upravljanje zrakoplovom.

Strogo je zabranjeno otvaranje rezervnog padobrana dok ste spojeni za zrakoplov jer može doći do loma uzgona zrakoplova te naposljetku pad u nekontrolirani kotvit i rušenje zrakoplova.

Pilot će usmjeriti zrakoplov iznad sigurnijeg područja i pokušati postići visinu. Pokušavate zauzeti stabilan položaj glavom prema gore ili dolje što je bolje nego okretanja na struji vjetra. Ukoliko ste svjesni i vaše ruke nisu ozlijeđene, signalizirajte instruktoru stavljajući obadvije ruke na kacigu. Vaše ruke će pokazati da razumijete situaciju i da ste spremni na odgovarajuću akciju. Instruktor će također signalizirati da je spreman pokazujući padobranski nož. Nakon toga, instruktor će prerezati gurtnu i vi će te se odvojiti od zrakoplova i otvoriti rezervni padobran. Budite sigurni da ste odvojeni prije nego otvorite rezervu. Ukoliko ste onesviješteni ili na drugi način onesposobljeni nećete moći dati OK signal instruktoru. Vaša gurtna će i u tome slučaju biti prerezana a otvaranje rezervnog padobrana će se povjeriti automatu (AAD).

Padobranac s padobranom visi za zrakoplovom

Pri normalnom odvoju, nakon skoka iz zrakoplova, propadate tako brzo da je praktički nemoguće da se padobran zaplete za rep zrakoplova, no ako se jedan od padobrana otvori dok se namještate za skok, odnosno dok se nalazite na stepenici ili vratima zrakoplova, padobran se može zaplesti za rep.

Ako se nađete u takvoj situaciji, potrebno je otkriti koji padobran je otvoren, odnosno upetljan u rep zrakoplova.

  • Zapetljan je glavni padobran: ODBACUJEMO glavni padobran i otvaramo rezervni. Ukoliko otvorite rezervni padobran dok ste još uvijek zapetljani za rep glavnim padobranom, možete pretpostavit da će nastati velika oštećenja na zrakoplovu te će te ostale u zrakoplovu dovesti u ozbiljnu opasnost. Vrlo je vjerojatan i pad zrakoplova.
  • Zapetljan je rezervni padobran: NE ODBACUJTE glavni padobran. Pilot će se pokušati osloboditi zapetljanog padobrana, zapetljani padobran može se poderati od otpora zraka ili ako ništa nije uspjelo pokušavate prerezati konopce padobrana padobranskim nožem što će vas osloboditi od zrakoplova te ćete se naći u slobodnom padu. U tome slučaju odmah otvarate glavni padobran da biste spasili svoj život.

Gurtna nije prikopčana

Unatoč svim sigurnosnim procedurama, postoji mogućnost da se učenik odvoji od zrakoplova bez gurtne zakopčane za zrakoplov. Iako je kopčanje gurtne instruktorova odgovornost osobno se morate uvjeriti da je gurtna zakvačena prije odvoja. Ukoliko ste zaboravili provjeriti i nađete se u slobodnom padu, slijedite proceduru za potpuni otkaz padobrana - povucite ručicu za otvaranje rezervnog padobrana.

Skok na gurtnu – salto kroz konopce

Nestabilan odvoj pri skoku na gurtnu može uzrokovati da padobranac napravi salto kroz konopce ili slobodne krajeve. Salto kroz slobodne krajeve uzrokovat će uvrtanje slobodnih krajeva no najčešće će padobran biti upravljiv. Prolazak ili salto kroz konopce utjecat će na upravljivost kupole. 

U oba slučaja odmah radite kontrolu upravljivosti te ako padobran nije upravljiv izvodite postupak odbacivanja glavnog i otvaranja rezervnog padobrana.

 

Primjetili ste grešku? Predložite ispravku.

Iduće lekcije

Skydivecroatia.hr - Prvi Hrvatski portal o padobranstvu

Skydivecroaita.hr je prvi i za sada jedini Hrvatski padobranski portal koji je posvećen promicanju i popularizaciji padobranstva kao rekreacije, sporta i životne terapije. Kroz rad portala pokušat ćemo obraditi širok raspon tema koje će biti korisne osobama koje se žele uključiti u ovaj čudesan sport i aktivnost, ali i prenijeti bogate informacije koje će koristiti osobama koje su se već uključile u bavljenje padobranstvom na njihovom putu prema iskusnim padobranskim profesionalcima.

Vrlo rado ćemo surađivati sa svim zainteresiranim stranama koje se žele uključiti u rad portala te pozivamo na suradnju sve iskusne padobrance, Instruktore padobranstva, trenere, padobrance učenike i početnike, druge medije zainteresirane za padobranski način života ili i one koji tek razmišljaju o prvim padobranskim koracima.

Portal je namijenjen i svim padobranskim klubovima u Hrvatskoj te vas pozivamo da nam pošaljete svoje tekstove, informacije, radove, postignuća, aktivnosti, najave i sportske rezultate s natjecanja koje ćemo rado i ažurno objaviti